Wednesday, November 23, 2011

Memutuskan Silaturrahim

salam semua, hri nh nak share ilmu skit, hehe tentang ukhuwah kita sebagai umat islam.. ok, first and foremost, mucik pernah dengar satu hadith nh... maksudnya :-


Di akhir zaman, umat Nabi Muhammad Salallahualaihiwassalam akan terkena penyakit2 dimana penyakit ini sudahpun menimpa umat2 terdahulu dan mereka sudah pun dibinasakan. penyakit2 nya ialah:-
1.Terlalu banyak akan keseronokan .
2.Terlalu mewah.
3.Menghimpun harta sebanyak mungkin.
4.Tipu menipu yakni untuk mendapatkan harta.
5.SALING MEMARAHI.
6.Hasut menghasut sehingga saling menzalimi.

Tgk penyakit yg kelima tuh, saling memarahi, ulama membincangkan dan maksud saling memarahi ni memutuskan tali silaturrahim dan saling membenci. kadang2 benda nh kita pandang ringan ja tp ingat, banyak hadith yg menyebutkan larangan memutuskan silaturrahim..
antara hadith yg masyhur ialah:-

"Barangsiapa yang bertengkar dengan sahabatnya dan tidak bertegur sapa di antara mereka lebih daripada 3 hari, maka bukanlah dia dari umatku, dan yg lebih baik antara mereka ialah yang memulakan teguran" au kama qala..

so jgan la gadoh lama2... pernah tak kita terfikir kenapa diberi tempoh sehingga 3 hari? sbnarnya tempoh 3 hari tuh ialah tempoh untuk kita meredakan kemarahan kita... buang lah ego kita, jangan dok tunggu kawan kita tu yg mai minx maaf kat kita, kta yg patotnya p minx maaf, itu yg lbih baik.. =)

ada lg hadith:-

"dua golongan yang tidak dipandang Allah di padang mahsyar kelak ialah orang yang memutuskan silaturrahim dan jiran yang jahat"

yang nh kita minx jauh la dri kita Nau'zubillahimin zalik.... kalau la satu hari kita dah besar dah kawin dah(dok igt kawen ja mucik nh haha) dan dah ada rumah sendiri dah, jgan la kita mnjadi jiran yg jahat... bulan tuh dapt bonus, p beli set karok yg sound bleh dgr dri arau smpai ke kangar tuh( teknologi mju da masa tuh haha)

insya Allah rasnya stkat nh ja yg mucik leh share ilmu... Salam~

0 comments:

Post a Comment

Hokage Dakwah © 2008 Template by:
SkinCorner