Tuesday, August 2, 2011

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan.....



Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

He3 Alhamdulillah Ramadhan datang lagi... Tahun nih kira2 dah 11 tahun la Mucik puasa... Mucik start puasa umur 5 tahun tapi tak cukup la sebulan.... Ramadhan kali ni Mucik azam dah tak mau puasa budak2--------> macam Shafiqah Shahril(haha jangan marah)..... Tetapi apa maksud puasa budak2 nh?

Puasa budak2 nh maksudnya puasa yang dok pikiaq nk makan ja.... Senang kata sepanjang hari dok ingat nak bukak puasa ja... Mucik dah puas puasa budak2 dah puasa budak2 10 tahun dah... cukup da... tahun nih jom puasa macam orang yang beriman plak... puasa yang sepanjang hari dok pikiaq nak beribadat; berzikir, baca quran, solat sunat.... tahun nh teringin nak khatam satu Al-Quran...

mucik nak pesan 2 3 bnda untuk ramadhan nh... first 4 perkara yang kita harus tinggalkan... kerana apabila kita melakukannya tidak mendapat pahala puasa tetapi ijma' ulama' mengatakan haram org itu berbuka puasa...
1-berbohong... kita kalau dah biasa berbohong waktu bulan2 biasa waktu bulan ramadhan nh cuba la ubah... bkan stakat dapat dosa... x dapat pahala posa plak tuh.. wat pnat ja...
2- mengadu domba... mngadu domba nh apa? nak sng kata mngadu domba nh ialah jadi batu api... menyebabkan pergaduhan....
3-sumpah palsu... contohnya kita tgh nk mlawak dgn kawan kita "wei tau ark kelmarin aq smyg trawih 20 rakaat... Sumpah..(sbenarnya x pun...)" lbh kurang mcm tu la...
4-memandang wanita dgn bersyahwat(untuk lelaki)- kita kalau puasa jgn stakat posa x mkn n x mnum ja... mata pun kna posa gak... jgn dok tgk perempuan lama2 sgt smpai meleleh air liur tuh...kawal nafsu skit...

pas2 4 perkara yg kita kena buat plak
1-bertahlil... bertahlil nh bukan yg pnjang2 sgt... ckup skadar "lailahaillallah"...
2-beristighfar... beristigfar la bnyk2 kita time ramadhan nh...
bertahlil dan beristighfar nh mmg sgt digalakkkan smasa ramahdan... rasulullah berkata.. perbanyakkan dgn sbanyak2nya bertahlil dan beristighfar di bulan ramadhan agar keredhaan daripada Allah ta'ala... subhanallah....
3-meminta akan syurga allah... syurga nh perkara yg x dijamin oleh Allah so kita kna sntiasa minta...
4-minta dijauhkan azab neraka.... azab neraka ni pedih... kalau x cya p ltak tgn dlm api tuh... panas ka x? tu baru api dunia bygkan la api akhrat... na'uzubillahiminzalik....
yg ke3 n ke4 nh mmg kita kna minx sbb mmg x dijamin... mmg kita sgt perlukan doa nh....

stakat ni je la ilmu yg dpt Mucik kongsi kali nh... Wallahua'lam.... slamat berpuasa n beramal.....

2 comments:

Iqa Shafiqa said...

nma ja bdk2.. tp puasa bkn mcm bdk2 na.. insha allah.

Mucikperlis musyrif said...

bgos2... jgn posa da mcm budak2... musyrif pun nk berenti da posa bdak2

Post a Comment

Hokage Dakwah © 2008 Template by:
SkinCorner